6 вправ-тренінгів для вдалого проведення батьківських
зборів
Цікаві та
прості вправи, які допоможуть вам весело та з користю провести батьківські
збори. Збори можна зробити цікавими і корисними як для батьків, так і
в перспективі – для учнів. Зробити це можна за допомогою спеціальних
тренінгів, спрямованих на покращення розуміння батьками власних дітей.
Вправа 1. Коло емоцій
Мета:
Налаштувати на роботу, підняти настрій, допомогти розслабитися.
Час: 5
хвилин.
Хід
вправи: Батьки сідають у коло, а потім кожен по черзі (почати може психолог) за допомогою лише однієї міміки передає якусь емоцію, а всі по черзі
намагаються її повторити. Вправа закінчується, коли всі учасники передадуть
свою емоцію.
Після
того, як вправа завершиться, запитайте у батьків, чи легко було відтворити
емоцію, яку їм передала інша людина, та що вони при цьому відчували. І які
емоції передавати простіше та приємніше – позитивні чи негативні?
Вправа 2. Продовж речення
Мета:
Позитивно налаштувати учасників до теми зборів.
Час: 5-7
хвилин.
Хід
вправи: Спочатку можна запитати, чи завжди батькам вдається без проблем знайти
спільну мову зі своїми дітьми. Потім психолог задає тему, формулюючи
речення, яке батьки мають продовжити. Наприклад: «Щоб краще розуміти свою
дитину, я...» – і кожен з присутніх по черзі у кількох словах розповідає свій
рецепт вдалого спілкування з дитиною.
Вправа 3. Дати оцінку
Мета:
Навчити правильно спілкуватися з дітьми, виявити помилки та недоліки,
проаналізувати їх.
Час: 10
хвилин.
Хід
вправи: Батьків треба об’єднати у декілька груп залежності від кількості
учасників зборів. Задається проблемна ситуація: наприклад, треба уявити, що
дитина прийшла після занять у музичному гуртку та сказала, що більше не хоче
туди ходити, а мріє навчитися малювати. Як реагувати? Кожна група отримує
завдання:
1-ша
група: Ви погоджуєтеся з рішенням дитини. Як саме ви виражатимете згоду, що ви
говоритимете, яким тоном? Складіть список фраз та слів, якими
користуватиметеся.
2-га
група: Ви проти такого рішення. Як саме ви висловите свою незгоду, що ви
говоритимете та у якому тоні? Складіть список фраз та слів, якими будете
користуватися.
3-тя
група: Ви впевнені, що такі ситуації варто вирішувати дипломатично, тому
вирішуєте, що краще дати чітку оцінку діям дитини, так вона зрозуміє, що краще.
Як саме ви дасте цю неупереджену оцінку, що ви говоритимете та у якому тоні? Складіть
список фраз та слів, які використовуватимете.
Кожна
група має по черзі продемонструвати результати своєї роботи. Потім усі разом
аналізують результати та визначають, як все ж таки краще спілкуватися.
Вправа 4. Мої відчуття
Мета: Дати
зрозуміти, що кожна людина, особливо діти, заслуговують на увагу до своїх
досягнень та позитивну оцінку.
Час: 10
хвилин.
Хід
вправи: Вправа сформована у вигляді короткого бліц-опитування. Психолог ставить питання та рандомно обирає когось з батьків, хто буде давати відповідь.
Питання можуть бути такими:
- Чи подобається вам чути похвалу від інших?
- Що саме відчуваєте, коли вас хвалять?
- Чи хвалите ви самі себе? Як часто?
- Як часто ви хвалите інших людей?
- За що можна їх похвалити?
- А як часто та за що ви хвалите свою дитину?
- Як вона на це реагує?
Після
того, як усі відповіді будуть отримані, психолог може запитати в
учасників, чи є у них досягнення (великі чи скромні – не має значення), або
справи, якими можна пишатися, чи люди, яким вони допомогли. А потім в якості
рефлексії попросіть батьків подумати над тим, щоб змінилося, якби їхні
досягнення/справи/допомога не були б оцінені. Щоб вони відчували?
Вправа 5. Вішаємо ярлики
Мета:
Показати, наскільки шкідливим є навішування ярликів на дітей.
Час: 10-15
хвилин.
Хід
вправи: психолог об’єднує батьків у групи по-двоє/по-троє. Кожному з
групи видають та прикріплюють бейджик з певним написом, наприклад: «Розмовляй
зі мною так, ніби я не здатен щось розуміти», «Будь привітним», «Будь
непривітним», «Кажи, що я нічого не вмію і ні на що не здатен», «Підбадьор
мене» тощо. При цьому прикріпити бейджик треба так, щоб учасник не бачив, що
саме на ньому написано, а отже, не знав, як з ним розмовлятимуть.
А щоб
вправа стала цікавішою, учасникам групи треба дати спільне завдання, наприклад,
намалювати картину. При цьому під час роботи вони мають спілкуватися один з
одним так, як написано на бейджиках. Коли картина буде намальована, класний
керівник має запитати: «Чи подобається вам таке спілкування, коли до вас
звертаються таким чином?»
Вправа 6. Хвалимо правильно
Мета:
Навчитися правильно висловлювати власні емоції та хвалити дітей.
Час: 15
хвилин.
Хід
вправи: Хвалити дітей треба правильно, а навчитися цьому зовсім не складно.
Саме для цього існує мистецтво якісної похвали. Така похвала складається з
трьох частин:
- Опис того, що ви бачите.
- Опис того, що ви відчуваєте.
- Узагальнення (має продемонструвати дитині її сильні сторони).
Потім психолог знову об’єднує учасників у групи по двоє-троє осіб і озвучує
проблемну ситуацію. Уявіть, що ваша дитина вперше сама зробила всі
уроки/приготувала вечерю/склала іспити на відмінно. Похваліть її саме за цією
схемою. А потім подумайте: чи складно це було зробити? А що ви при цьому
відчуваєте?
Такі
прості на перший погляд вправи допоможуть батькам краще зрозуміти дітей, а як
наслідок – покращити стосунки не тільки у родині, а й у класі. Спробуйте!