31 серпня

Новенький у класі: створюємо здорову атмосферу

 

Новенький у класі: створюємо здорову атмосферу

Дії вчителя, які допоможуть новачку та всьому класу комфортно почуватися разом

Поява новачка у класі – відповідальна подія не лише для учнів, але й для педагога. Багатьом дітям непросто звикнути до нового місця, тому увага  вчителя допоможе їм почуватися більш комфортно.

Так, багато залежить від самого учня та від ситуації, за якої йому доводиться міняти школу. Тому вчителю слід розібратися у причинах переходу, щоб стовідсотково опанувати ситуацію та встановити в класі теплу атмосферу.

1. Підготуйте клас до зустрічі з новачком

Добре, коли вчитель «вводить» учня до класу. Для цього краще познайомитися з дитиною та її батьками до початку навчального процесу, щоб розуміти інтереси та характер школяра.

Про те, що у класі скоро з'явиться ще один учень, школярів варто попередити принаймні за день до знайомства. Попросіть дітей допомогти з адаптацією новенького, скажіть, що розраховуєте на їхню прихильність. Наголосіть на тому, що довіряєте учням і впевнені у тому, що вони зможуть дружньо поставитися до нового однокласника.

Допоможіть новенькому учню розказати про себе

Стрес при зміні життєвих обставин – цілком природна реакція, тому новачок може хвилюватися та відчувати певний дискомфорт. Однак ви можете вплинути на швидкість адаптації школяра в новому класі. Як? Пограйте! Через гру налагодити контакт з малознайомими людьми набагато простіше. Приділіть увагу колективній роботі: намагайтеся зробити так, щоб новий учень не відчував себе непоміченим, але не перетворюйте його на постійний об'єкт уваги всього колективу.

Із учнями початкової та середньої школи можна провести гру «Картки інтересів». Для цього потрібно підготувати набір невеликих різнокольорових карток. Попросіть новачка розповісти про свої захоплення. Однокласники, які мають схожі інтереси, мають підняти руку, щоб ви підійшли та видали їм картку. За кожний збіг видається одна картка. Можна допомогти новому учневі, поставити йому такі запитання:

  • Які фільми/мультфільми ти любиш?
  • Які книги читаєш? Яка запам'яталася найбільше?
  • Які гуртки відвідуєш? А чим ще захоплюєшся?

«Пресконференція». Учні вигадують назви газети чи журналу, кореспондентами якого вони нібито є. Залежно від тематики видання «журналісти» ставлять новачкові різноманітні (краще жартівливі) запитання:

  • Чи любите ви спати з заплющеними очима?
  • Чи вмієте ви виколупувати з булочок родзинки?
  • Як ви ставитеся до проблеми захисту прав колорадського жука?
  • Обмін компліментами

Психологи стверджують, що комплімент – це словесне «погладжування». Обмін приємними словами можна організувати по-різному:

  • «Кільце» компліментів. Кожен учень вислуховує приємності від попереднього оратора, сам говорить добрі слова наступному однокласнику.
  • «Дощ» компліментів. Обирається один учень із класу, а всі інші висловлюють по одній позитивній думці. Компліменти можна формулювати за схемами: «Мені подобається в тобі ...», «Я сьогодні помітив, що ти ...», «Якби не ти, я б ніколи ...» тощо.

Головна умова обміну компліментами – кожен учень має відчути увагу до себе.

2. Враховуйте вікові особливості учня

У молодшій школі авторитет учителя особливий – зазвичай він не викликає у дітей запитань чи заперечень. Тому оцінка новачка у молодших школярів формується здебільшого через педагога. Якщо вчитель поставиться до новачка привітно та дружньо, побачить унікальність і сильні сторони учня, однокласники ставитимуться до нього відповідно. Молодші школярі сприймають новачка насамперед через навчання та соціальну діяльність.

Найскладніша адаптація в учнів середніх класів – молодших підлітків. Школярі цього віку шукають свою індивідуальність – підліткам необхідно виділити себе з оточення та персоналізуватися. Діти вчаться одне з одним не перший рік, кожен учень зайняв свою умовну роль у колективі. А от коли у класі з'являється новенький, звичний розклад може змінитися. Педагогу треба бути готовим до ситуацій, які потребують особливої уваги.

Старшокласники знаходяться на стадії інтеграції – глибшого пізнання себе, пошуку власного місця в житті. Новачок – це теж своєрідне джерело пізнання, розширення горизонтів і кола спілкування. Тому першочергове завдання новенького учня – продемонструвати свою нешаблонність. Велике значення має ставлення лідера класу. Тож учитель може попросити «зірку» ввести новачка у життя класу та заручитися її підтримкою.

Активне залучення до співпраці всього класу, батьків нового учня та шкільного психолога прискорять адаптацію, сприятимуть розкриттю здібностей і потенціалу школяра!

Немає коментарів: